Är det någon som har 37 mille över?

Ikväll har jag varit på konsert med Södra Hälsinglands Orkesterförening. Viktoria, Olov och Anton spelar i orkestern och som vanligt gjorde de bra ifrån sig. Kul att se sina barn finklädda också :-) Killarna är snygga i kostym! Men det var inte därför detta var en ovanlig kväll, för jag gick därifrån djupt imponerad. Inte så att jag aldrig låter mig imponeras på annars, men ikväll var det ändå en magisk kväll. Vad var så speciellt? Jo, solisten! En ganska ung kille, 28 år tror jag. Han spelade med lätthet och elegans. Här kunde man verkligen tala om att "bli till ett" med sitt instrument. Sitt och sitt föresten. Han spelade på en Stradivarius anno 1709. Jag har aldrig hört ett bättre instrument klinga. Visst finns det många duktiga musiker, men ... Även en ardenner kan trava i takt och göra allting rätt. Men det blir kanske inte vackert och elegant för den skull. Kvällens solist Christian Svarfvar, gjorde allting rätt, med lätthet och elegans tjusade han publiken. Ett rykte i publiken sa att den fiol han spelade på var försäkrad för 37 miljoner!!! Så om någon har 37 mille över så går det bra att börja spela. Annars kostar det bara 120 väl värda kronor att besöka SHOF:s konsert i Edsbyn och Söderhamn i helgen. Då får du också uppleva en mycket ambitiös ung dirigent vid namn Can Okan som helt utan partitur dirigerar orkestern genom hela konserten! På slutet var jag rädd att han skulle peka sig själv i ögat med dirigentpinnen.

F ö trivs jag förträffligt bra i Kulturhusets nya sal. Gillar scenen där allt går i svart, så även stolarna vilket gör att bilden av orkestern tilltalar mig rent estetiskt.

Kommentarer
Postat av: stin@

Kul att du har en blogg, jag återkommer, lovar!!

Vill du ha lånet idag eller imorgon?? :-))

2010-10-21 @ 22:59:39
URL: http://www.tansandtins.se
Postat av: Anonym

:)

2010-10-21 @ 23:21:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0