I min sjö finns det en lom...

... en storlom har hela sommaren simmat runt på Kesen. Det är en fascinerande fågel och lever ett helt annat liv än alla h...vetes kanadagäss som skitar ner värre än en elefant. Lommen är en elegant varelse, mycket vacker och just den här lommen har uppträtt som "soloartist" nästan hela sommaren. Lommar lever tydligen ofta i par i egna revir, ibland med sina 2-3 ungar. Några gånger i sommar har en lomfamilj kommit på visit och konkurrerat med våran ensamma lom, men oftast har det bara varit den ensamma lommen. Vad är så speciellt med en lom då? Jag tycker den är snygg, alltså har en snygg fjäderdräkt och så simmar den ovanligt, ofta väldigt "lågt" i vattnet. Och den fiskar på djupt vatten. Det innebär att den dyker och är borta ganska långa stunder. Den simmar i en riktning och dyker i samma så den simmar och dyker. När den är under vattnet försöker jag räkna ut vart den kommer att dyka upp nästa gång. Nu är det ju sen höst och vid första advent brukar isen ligga. Dit är det bara en dryg månad men lommen är fortfarande kvar. Kanske flyttar den snart söderut, kanske var det sista gången jag såg den idag. Hoppas bara att den kommer tillbaka nästa år och hoppas att den då har skaffat en partner. <3

Kommentarer
Postat av: pelle

Jag har ett lompar i min sjö också. Fascinerande och fina fåglar. Alla fåglars skelett är fyllda av luft, som ett ramverk. För att dom ska kunna flyga bra. Men inte lommens. Skelettet är solitt, utan luft. Det är därför lommen ligger så djupt i vattnet. Den är rätt tung i förhållande till storlek.

2010-10-23 @ 20:19:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0