Är Sverige fullt av talibaner?

Iranskan Sakineh riskerar denna vecka att avrättas genom stening. Hon är anklagad och fälld för äktenskapsbrott. En handling som varje dag begås i en omfattning vi inte vill veta av. Oftast passearar äktenskapsbrotten obemärkt, dock inte i fallet Sakineh. Hon mister livet. Förklaringen står att finna i Irans patriarkala samhälle.

Men är vi så mycket bättre själva? I Sverige har vi skapat en mediakultur som "avrättar" offentliga personer som hoppar över skaklarna, eller rättare sagt misstänks ha gjort det. För vad vet vi? Vem har varit med och kan intyga att "den var inne"? S O Littorin tog sin Mats ur skolan när han anklagades för att ev ha köpt sex. Vad jag vet har han inte fällts för något brott i tingsrätten, men mediadrevet såg till att driva bort honom. Jaja, inte vill jag försvara det han ev har gjort, men ändå.

Nu är det Kungens tur. Hans ev kvinnoaffärer avhandlas i en ny bok. Vad är syftet? Det är så uppenbart att Kungen och hovet ska protestera och att vi som åhörare ska börja värdera trovärdigheten i det som sägs. De som skrivit boken gör det självklart inte för att man tycker Kungen gör ett bra jobb för Sverige. Vilken lycka för dessa mediapersoner om de skulle lyckas sänka monarkin. För mig är detta ett solklart angrepp på monarkin, men utförd genom ett "slag under bältet".

Vi som tar del av all skit som skrivs, har också ett ansvar. Vi har ansvar för att tänka! Visst finns det en del i mig som skulle vilja ta del av ev snaskiga detaljer i boken, men nej. För mig har det inget nyhetsvärde. Detta vill jag inte lägga energi på. Framförallt har jag bestämt mig; detta vill jag inte stödja!

Varför ser vi med så "klara ögon" på sådant som utspelar sig i andra länder? Varför ser vi inte på oss själva och tänker efter vad vi är kapabla till? En liten tanke bara så här på fredagsmorgonen...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0